1

برخی اخبار حکایت از آن دارد که اصلاح طلبان در گفتگوهای درونی خود به انتقاد از طیف رادیکال جبهه اصلاحات پرداخته‌اند.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

************

روزنامه‌های امروز شنبه ۲۶ خردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که در ستایش تخصص سالاری، جایگاه مشاور و مدیر چالش رئیس‌جمهور در میزهای تخصصی، آفت سیاست‌زدگی گریبانگیر میراث باستانی ایرانیان و نامزدها باید درباره سیاست‌های اقتصادی خود روشنگری کنند! در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

برخی چهره ها و رسانه‌های جریان اصلاح طلب تاکید دارند که تناقض راهبردی اصلاح طلبان از تحریم انتخابات مجلس تا دعوت به مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری، کار این جریان برای اقناع بدنه اجتماعی خود برای مشارکت در انتخابات ۸ تیرماه را سخت و دشوار ساخته است.

در این زمینه رحمان قهرمان پور طی گفتگویی با روزنامه اصلاح طلب هم مهین با تاکید بر سخت بودن اقناع پایگاه رای اصلاح طلبان می گوید:

اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ حضور نداشتند و در انتخابات مجلس دوازدهم (اسفند ۱۴۰۲ و اردیبهشت ۱۴۰۳) نیز رای ندادند، اقناع پایگاه رای‌شان که برخلاف رویه سال‌های گذشته پای صندوق رای بیایند، اصلاح‌طلبان پیش از این به پایگاه رای خود گفتند که رای دادن فایده ندارد و خیلی مؤثر نیست. اما الان در فرصت کم باید پایگاه رای خود را قانع کنند که شرایط متفاوت شده و می‌شود امیدوار بود. این روند زمان‌بر است. ضمن اینکه ما به طبقه رای‌دهنده طبقه شهری می‌گوییم رای‌دهنده آگاه سیاسی که دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و اخبار دارد و باسواد است. در نتیجه اقناع او در این مورد که چرا اصلاح‌طلبان تصمیم گرفتند برخلاف رویه سه سال گذشته در انتخابات شرکت کنند، سخت است. پرسشگر و آگاه هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه پزشکیان علی رغم شروع خوب در ادامه روند انتخابات به دست انداز خورده تصریح می کند، در حال حاضر و مرحله دوم انتخابات که بحث‌های کارشناسی و گفت‌وگوها در جریان است، دیدیم که آقای پزشکیان به دست‌انداز خورد. عده‌ای می‌گویند ایشان آقای حسین عبده‌تبریزی که طرفدار اقتصاد بازار است را در یک سمت خود و آقای احمد میدری که نهادگراست و دیدگاه‌های متفاوتی دارد را در سمت دیگر نشانده است، این پرسش‌ها طبیعت رای‌دهندگان طبقه متوسط است.

اعتراض صریح اصلاح‌طلبان نسبت به عملکرد رادیکال‌ها/ روزنامه هم‌میهن: پزشکیان به دست انداز سختی خورده است!

روزنامه آرمان‌ملی نیز از نداشتن نقشه راه توسط پزشکیان گلایه کرده و نوشته است:

هنوز برنامه‌ای در این زمینه از سوی کاندیدای ریاست جمهوری دیده نشده است. البته با توجه به انتخابات ناگهانی این موضوع زیاد غیرطبیعی نیست هر چند اگر احزاب به صورت جدی در ایران فعالیت می‌کردند در چنین مقاطعی با چنین چالش‌هایی مواجه نمی‌شدیم. امروز به‌طور متوسط درهر خانواده یک ‌جوان‌تحصیلکرده وبیکار وجود دارند که باخطر افسردگی اعتیاد ومهاجرت اجباری روبه‌رو هستند. سوال این است که برنامه‌های آقایان بر اشتغالزایی وکارآفرینی چیست؟ کارآفرینی با یک میلیون تومان دیگر طنزبودن خود را از دست داده وباید چاره دیگری اندیشیده شود. اعتیاد به اقلام جدید و خطرناک کاهش سن اعتیاد به ۱۴ سال باید به‌طور جدی مورد بررسی قرار گیرند.

اعتراض صریح اصلاح‌طلبان نسبت به عملکرد رادیکال‌ها/ روزنامه هم‌میهن: پزشکیان به دست انداز سختی خورده است!

روزنامه اعتماد نیز خواهان تغییر تحولات فکری در پزشکیان برای اجرای سیاست‌های هسته سخت اصلاحات در حوزه دیپلماسی شده و می‌نویسد:

دولت چهاردهم باید توجه داشته باشد مجموعه تحولات و ظرفیت‌های سخت و نرم‌افزاری ایران به گونه‌ای رقم خورده است که نه نگاه به شرق و نه توسعه روابط منطقه‌ای به فرض وقوع، کشور را از روابط با غرب بی‌نیاز نخواهد کرد! بلکه شرق، غرب، کشورهای منطقه و همسایگان همه مکمل یکدیگرند و وضعیت اقتصادی ایران و مخصوصا نیاز به فناوری و سرمایه‌گذاری خارجی برای جبران خروج ما از بازار انرژی بین‌المللی و لطمه‌ای که بر اثر تحریم‌ها و سوءمدیریت به حجم اقتصادش خورده، بدون شک کاهش تنش با غرب و عادی‌سازی روابط با آنها تا حداقل بتوان هم از ظرفیت‌های احتمالی آنها بهره برد و هم با کاهش مزاحمت‌های آنان از ظرفیت‌های همسایگان و شرق بهره برد، از ضروری‌ترین اقدامات است و این عملی نخواهد شد الا با اتخاذ راهبرد توازن در سیاست خارجی و تنش صفر با جهان!

اعتراض صریح اصلاح‌طلبان نسبت به عملکرد رادیکال‌ها/ روزنامه هم‌میهن: پزشکیان به دست انداز سختی خورده است!

برخی اخبار حکایت از آن دارد که اصلاح طلبان در گفتگوهای درونی خود ضمن انتقاد از طیف رادیکال خود تاکید کرده اند یکی از دلایل عدم آمادگی کاندیدای اصلاح طلبان در روند انتخاباتی خود، به دلیل عدم آمادگی کلیت جبهه اصلاحات بوده است.

این افراد با اشاره به اینکه در شرایط کنونی پزشکیان و مجموعه اصلاح طلبان ایده و برنامه خاصی را برای جلب و جذب افکارعمومی در چنته ندارند، تصریح می کنند این مساله موجب کلی گویی ها در تبلیغات انتخاباتی شده و جریان اصلاحات را با ادعای روشنفکری و نخبگانی به شرایط توده ای تنزل داده است.

منتقدان درونی جبهه اصلاحات همچنین با اشاره به اینکه راهبردهای تحریمی و رادیکال در جبهه اصلاحات باعث دور افتادن جریان اصلاحات از فهم دقیق شرایط جامعه شده تصریح می کنند، عدم درک و فهم مطالبات اصلی جامعه موجب شده که ایده و برنامه های راهگشا مورد توجه اصلاح طلبان قرار نگیرد و در شرایط غافلگیر کننده انتخابات زودرس، جریان اصلاحات با بحران ایده های ایجابی مواجه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 56
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
    26 41
    درود بر پزشکیان. عاقل عادل و انسان درست. به کوری چشم مفت خوران مفنگی بی مغز چون مشرق
    • HK ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
      26 7
      عاقل رو خوب اومدی فقط مشکلش اینه که هر دفعه یه مطلب می گه و سنگی به چاه می ندازه که گروه خودشو به هم می ریزه و نمی تونن جمعش کنند کپی برابر اصل روحانی است
    • تهرانی IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
      13 7
      ادعای پزشکیان: من اوایل انقلاب مسئول گزینش دانشگاه بودم و هیچ‌کس را بیرون نکردم! پی نوشت: ولی کادر پزشکی استان آذربایجان شرقی چیز دیگری را روایت می‌کند آقای دکترپزشکیان! لذا در مناظرات خیلی چیز ها خصوصا از درون استان آذربایجان شرقی روشن می‌شود. منتظر میمانیم
    • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
      18 8
      استقبال های ضعیف از پزشکیان تو شهرها باوجود هزینه کردن سنگین خیلی وحشت زده کرده لیدرهای اصلاحاتو
    • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
      0 1
      درود بر مردی که پای وفای همسرش ایستاد و بخاطر وفا و فرزندانش ازدواج نکرده
    • ناشناس IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
      6 6
      شده به قالیباف رأی بدم به جلیلی نمی‌دم حالا بسوزید
    • IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
      9 3
      همین که خاتمی فتنه‌گر و سید نفوذی که در سال ۸۸ دشمن رأی مردم بود ازش حمایت کرده و همین که خود پزشکیان گفته اگه رأی بیارم ظریف رو میذارم وزیر خارجه نشون میده نه عادله نه عاقل. ۵۰۰ هزار تا رأی هم بیش‌تر نداره. حالا هی تو این سایتو اون کانالو و اینستا چرخ بزن!!!
    • سلام IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
      10 2
      💠خدایا در روز عرفه ما را ببخش... ◀️شخصیتی گفت شهیدرییسی از کم‌ لطفیها حتی از سوی خودیها خصوصاً در سفر به قم بسیارناراحت بود تا حدی که رهبر عزیز انقلاب هم فرمود: دلم سوخت... 🖋پی نوشت: باید جلسات استغاثه خصوصا در روز عرفه برپا شود تا عذاب ناشکری و رفتن او با آمدن فردی مخالف مشی آن شهید مظلوم کامل نشود و بلکه با رحمت خدا و آمدن فردی همانندش جبران گردد. اللهم آمین بحق الزهراء #دعای_عرفه_حسینی #تداوم_راه_شهید_رییسی 🔴لطفا نشر گسترده برای همگان و همه گروهها
    • IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
      9 4
      با پزشکیان به دلار 600 هزار تومانی سلام کنیم مثل دوران روحانی .
    • FR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
      0 0
      از انتشار کامنت خودت توسطمشرق خجالت بکش ! شما عقده ای ها جز توهین و فحش نظر دیگری ندارید حتی دفاع از مواضعتان ؟
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
      0 0
      مشارکت اصلاح طلبان تهوع آور در انتخابات ریاست جمهوری بر اساس یک دستورالعمل سری از جانب کدخدا به امید پیروز شدن پزشکیان در انتخابات صورت گرفته است زیرا عدم مشارکت و قهر در انتخابات از نظر کدخدا خسارت سنگینی به سبب روی کارآمدن آیت اللّه رئیسی برای غرب به سرکردگی یانکیستان به ویژه از نظر هسته ای و منطقه ای داشته است و غربی ها امید دارند که با روی کارآمدن اصلاح طلبان تهوع آور باردیگر بتوانند به خواسته های خود در تضعیف ایران دست یابند!!!
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
      0 0
      مشارکت اصلاح طلبان تهوع آور در انتخابات ریاست جمهوری بر اساس یک دستورالعمل سری از جانب کدخدا به امید پیروز شدن پزشکیان در انتخابات صورت گرفته است زیرا عدم مشارکت و قهر در انتخابات از نظر کدخدا خسارت سنگینی به سبب روی کارآمدن آیت اللّه رئیسی برای غرب به سرکردگی یانکیستان به ویژه از نظر هسته ای و منطقه ای داشته است و غربی ها امید دارند که با روی کارآمدن اصلاح طلبان تهوع آور باردیگر بتوانند به خواسته های خود در تضعیف ایران دست یابند!!!
    • IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
      0 0
      ✳️ خطابم به بخشی از مردم بی وفاست که در انتخابات جفا کردند 🔹 ای معلمانی که ۱۱سال پیگیر رتبه بندی خود بودید و حسن روحانی تحقیرتان کرد .. 🔹 ای پرستارانی که ۱۲ سال برای تعرفه حقوق و مزایای خود غصه میخوردید و حسن روحانی به شما بی اعتنایی کرد . 🔹 ای کارگرانی که حسن روحانی بیکارتون کرد و درحال نابود شدن بودید و شهید رئیسی آمد زندگی شما را احیاء کرد .. 🔹 ای مردمی که دهها سال مشکل آب خوردن و پیگیر پروژه های ناقص ده ها ساله بودید ‌... شهید رئیسی امد و به شما خدمت کرد .. 🔺 همتون دیدید شهید رئیسی برای مردم خدمت کرد ،همتون با چشم خیانت های حسن روحانی را دیدید 🔹ولی اکثرتون جفا کردید و بی وفایی کردید باز رفتید به حسن روحانی که به شما ظلم کرده بود رای دادید ... 🔺 مگر مردم کوفه در حق علی علیه السلام اینگونه عمل نکردند ؟ همیشه مورد مذمت تاریخ هستند 🔺 زمان برای استغفار و توبه باقیست لبیک یا خامنه ای ... انتخاب اصلح دکتر سعید جلیلی لطفا اشتراک گذاری بفرمایید...
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
    0 2
    حرفی که زدم در مورد اینکه کسی بیاد بگه می خوام توهین کنم را ولش کنید نطرم نبوده این ....بیخیال ....
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
    15 3
    اصلاح طلبان وقتی از کسی حمایت می کنن یعنی دیگه سکان دست خودشونه رئیس جمهور فقط یک مترسکه
    • درود بر اصلاحات IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
      0 0
      مرگ
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
    2 5
    همینجوری
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
    0 0
    زرشکیان درست تره
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
    0 0
    اوضاع خس و خاشاک خوب نیست
  • US ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
    0 0
    پزشکیان رای خواهد آورد
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
    0 0
    خارج شدم
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
    0 0
    در ازای خروج سریعتر
  • محسن IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
    0 0
    اقای پزشکیان گفته من اصولگرا هستم جالبه اصلاح طلبها ان قدر تو این ۴۵ سال فساد و گند زدن هیچ کس مسئولیتش به عهده نمیگیره برای اینکه رای جمع کنند اعلام برائت از اصلاح طلبها میکنند
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
    0 0
    حق و حقوق من
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
    0 0
    یه پان درعین دروغگویی با بی شرمی اصلاح طلبانه اش خواب ریاست جمهوری راخواهد دید.
  • بزژ IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
    0 0
    پزشکیان اگر تعرفه درمان رو بالا نبره و بنزین رو بقیه صحبتهاش خوبه .شاید بتونه کار کنه
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
    0 0
    این کسان را دور پزشکیان میبینی مگسانند گرد شیرینی
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
    0 0
    حتما به اقای پزشکیان احترام بگدارید
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
    0 0
    با مزشکیان محترم اما جدی باشید
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
    0 0
    روستاها ... در روستاها چه خبره
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
    0 0
    پزشکیان ومطهری در سئوال از،احمدی نژاد موضوع ، عدم برخورد با زنان بد حجاب را آورده بود حالا چی می گوید او رفیق اکبر پونز بود
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    0 0
    حمید نوری ازاد پور محمدی در انتخابات پرونده حقوق بشری رای اوری پزشکیان به این شکل
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    0 0
    پور محمدی پدیده انتخابات
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    0 0
    پور محمدی خاین است و پدیده خواهد شد خاینه چرا نمی فهمید
  • IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    0 0
    پورمحمدی خاینه
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    6 2
    اصلاح‌طلب = افسادطلب و بی‌دین. کسی که اینو نفهمه خودش یه افسادطلبه. دینش هم به درد خودش میخوره!!!
  • محمد IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    6 0
    البته جای تعجب هم نداشت ایشون در قم و جاهای دیگر با عدم استقبال مواجه شده و بعید حتی به سبک همتی انتحار کنه و خبری بشه مردم فهمیدن ایشون نه تنها برنامه ندارن بلکه خواهان ادامه راه دولت های اسبق هست
  • IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    0 0
    پور محمدی گفته اوپن هایمر را دیده یعنی قراره بمب اتم رها کنه یا الان من جمله پور محمدی ایتلاف کنید
  • IR ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    0 0
    به نظرم اینها با گرایشات مشکل دارند
  • IR ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    0 0
    این ها یک جوری هستند
  • IR ۰۲:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    0 2
    خب نمیشود با کسی بود که ازش خوشت نمی اید ،
  • IR ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    1 3
    پدیده مناطرات اقای پورمحمدی از انتخابات بیاد بیرون اگر خواستید اجماع کنید نخواستید نکنید زودتر نشان بدید اینو منتطر هستم .....
  • IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    0 0
    وحشتناک است ، مردم نشسته اند
  • IR ۰۲:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    0 0
    اصلا نمی خواهم
  • IR ۰۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    6 0
    متاسفانه از دودستگی مردم سوء استفاده میشه ولی مردم باید هوشیار باشن و بدون در نظر گرفتن اصلاح طلب یا اصولگرا بودن نامزدها فرد اصلح رو انتخاب کنن
  • IR ۰۳:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    0 0
    کدوم از کارگران بیشرین بخش کارگری ما و کدومشون مهمترنند مسایل واقعیشون جیه و اینها را درنطر داشته باشید ...وصعیت دانشگاهتون چیه ... و سلبریتی ها اصلدحات به سلبریتیها و فصای مجازی زنده است بخشیش ....
  • IR ۰۳:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    0 0
    ما چیزی به عنوان گشت ارشاد نداری
  • IR ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    0 0
    نگو که نقشه کشیدین حمله کنین ،
  • IR ۰۶:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    1 0
    ترامپ یک دزد برای همین خودش را جر می دهد
  • IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    0 0
    اشفتگی وندانم بکاری اصلاح طلبان نتیجه اشفتگی وازهم پاچیدگی امریکا واسراعیل کهمرکز تصمیم اینهاست شده .
  • IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    0 0
    اینهمه نبرد
  • IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    0 0
    اصلاحات مرده
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    0 0
    ضرورت وجود حزب موثر و کار ساز مردم انقلابی وجود دارد..
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    0 0
    پزشکیان هی تو حرفاش میگه من واسه شور انتخابات اومدم
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    0 0
    علوی تبار تا به حال از نطر روانی روانشناسی کردید که چطور ادمیست موج سازی برای کاندید را کاملا در نطر بگیرید باید مردم را مال خود کنید ...
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    0 0
    بخش دانشگاهها نبصشون و فصاشون را بگیرید تا حد ممکن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس